Seznam lekcí
90 minut
Cíle
Dějiny mentalit ukazují, jak se myšlenkový svět našich předků ještě v 17. a 18. století odlišoval od našeho způsobu vnímání světa. Evropská společnost prošla osvícenskou racionalizací, desakralizací a sekularizací myšlení. Klíčovou roli v myšlení lidí ve středověku a raném novověku mělo křesťanství, od něhož se odvíjelo chápání lidského bytí na zemi a na „onom“ světě, porozumění dějinám i přírodním úkazům. Křesťanský rámec chápání světa se promítal do každodennosti lidí, jejich hodnot, způsobu chování, slavení svátků, pojetí rodiny, jednání kněží i laiků. Porozumění tomuto aspektu lidí v předmoderní době při posuzování jejich motivací je důležitým předpokladem pro rozvoj historického myšlení a dovednosti vyvarovat se anachronismu.
Cílem lekce je posílit kompetence studujících pracovat kriticky s primárními zdroji, tak aby prostřednictvím vlastní badatelské činnosti porozuměli vybraným aspektům myšlenkového světa lidí v předmoderní době a kultivovali své historické myšlení, konkrétně dobové perspektivy.
90 minut
Cíle
Cílem lekce je prozkoumání libovolného problému (zde cílů dějepisného vyučování) prostřednictvím dialogu. Zvolená metoda podporuje u účastníků dovednosti spojené s diskusí, jako aktivní naslouchání, argumentace, hledání opory ve zdrojích.
Cíle
Cílem hodiny je
- seznámit studující s technikami pozorování a jejich aplikací v uměleckých žánrech nonfikční tvorby
- umožnit studujícím vytvořit si v bezpečném prostředí vlastní námět observačního dokumentu a podrobit ho zpětné vazbě
- aplikovat terminologii a teorii observace na konkrétní zvukový materiál
- debatovat o etických aspektech mediálního pozorování a observační metody v dokumentu
Cíle
Cílem lekce určené pro pokročilé studující bakalářského nebo studující magisterského programu je zprostředkovat hůře uchopitelné téma imaginace jako nedílné součásti procesu vnímání auditivního obsahu. Lekce
- demonstruje na příkladech procesy, jimiž se aktivizuje imaginace
- zprostředkuje terminologii a teoretický aparát, jímž můžeme téma imaginace uchopit
- vyzývá k vlastní kreativitě ve tvorbě příkladů k zprostředkování imaginace
- v práci s českou i zahraniční odbornou literaturou nabízí teoretický základ tématu
90 minut
Cíle
Cílem lekce určené pro magisterský stupeň pedagogických nebo sociálně - vědných oborů je
- identifikovat poslech a aktivní práci s podcastingem jako relevantní metodu vzdělávání
- prověřit přemosťující potenciál podcastingu jako široce dostupné, sociálně vstřícné a kreativní metody poznávání světa
- na konkrétních příkladech poukázat na existenci obrovského kreativního pole vzdělávacích podcastů
- prohloubit znalost literatury o tématu přístupné zatím výhradně v cizích jazycích
90 minut
Cíle
Zatímco zavedené instituce médií veřejné služby mají ustálený, léta budovaný a respektovaný mediální kodex, živelný podcastový trh si vytváří vlastní pravidla, často postavená na marketingu, rychlém úspěchu, následování aktuálních trendů. Tím nejvýraznějším je žánr true crime, "skutečné zločiny", fascinace osobami a skutky kriminální povahy.
Lekce sleduje tento fenomén s akcentem na diskuzní formáty a preferuje vyvozování studujících.
90 minut
Cíle
Žánr reportáže není pro studující novým tématem, setkávají se s ním již od základní školy. Na elementární otázky však často neznají odpověď, případně volí jen bazální pojmenování žánru ("tady a teď!). Málo jsou obeznámeni s literárními a novinářskými představiteli žánru, dokáží reportáž identifikovat na základě přesně cílených dotazů.
Následující lekce obrací obvyklý způsob žánrové analýzy. Konvence žánru jsou různými metodami zjišťovány, vyvozovány a induktivně dokládány samotnými vyučujícími. Sumarizace žánrových konvencí formou myšlenkové mapy je až závěrečným shrnutím tématu.
Cíle
Cílem lekce je na konkrétním příkladu demonstrovat roli kontrolního orgánu - rady ve vztahu k médiu veřejné služby. Svou radu mají všechna média veřejné služby (Rada České televize, Rada České tiskové kanceláře, Rada Českého rozhlasu), případová studie se zaměří na Český rozhlas a jeho radu. Na základě konkrétního příkladu z roku 2020, který si studující nastudují v rámci domácí přípravy, probíhá přímo v lekci rozpoznání role rady, její kontrolní funkce a úloha etické komise příslušného orgánu. Pracujeme metodami otevřené otázky s různou mírou kognitivní náročnosti, evokace, akvárium, sumarizace.
90 minut
Cíle
Studující učitelství:
- reflektují své prekoncepty o významu otázky ve vyučování
- zvažují výhody a nevýhody různých typů otázek
- vytvářejí praktické příklady různého typu otázek a jejich konkrétního vhodného uplatnění ve výuce
Cíle
cíl: rozvoj historického myšlení
východisko: každá změna má mnoho příčin, důsledků a průvodních jevů, mezi nimiž existují rozličné vztahy
studující:
- zpracují několik pravdivých tvrzení ohledně postavení a života šlechty na prahu raného novověku
- hierarchizují je
- objasní své řešení, argumentují
Cíle
- studenti si na základě analýzy několika rozličných textů uvědomí, že klíčovým tématem vlády a politiky Isabely a Ferdinanda byla víra, klíčovou událostí dobytí Granady, a nikoliv objevné plavby Kryštofa Kolumba, jak se to jeví dnes, viděno zpětně, díky modernímu narativu
- klíčovou roli mají dobové perspektivy, doboví aktéři a jejich textové reflexe událostí
90 minut
Cíle
- student/ka umí vysvětlit odlišné dobové funkce nových médií raněnovověké informační sítě (tištěná kniha, leták, noviny)
- a rozumí vlivu nových médií na vznik a formování veřejného mínění jako nového společenského fenoménu
- reflektuje specifické propojení verbálních a vizuálních prostředků
- umí uvést příklady dynamizace společenských, politických a náboženských procesů raněnovověké Evropy v důsledku existence knihtisku