←  
Zpět  |  Všechny lekce

Komunikační revoluce v 16. století

Celková délka:

90 minut

Cíle lekce

  • student/ka umí vysvětlit odlišné dobové funkce nových médií raněnovověké informační sítě (tištěná kniha, leták, noviny)
  • a rozumí vlivu nových médií na vznik a formování veřejného mínění jako nového společenského fenoménu
  • reflektuje specifické propojení verbálních a vizuálních prostředků
  • umí uvést příklady dynamizace společenských, politických a náboženských procesů raněnovověké Evropy v důsledku existence knihtisku


Části lekce

1. Evokace

10 minut

Varianta metody V-CH-D

  1. Každý sám rychle sepíše vše, co si vybavení pod slovem „knihtisk“.
  2. Když je hotov, najde si kolegu/kolegyni a ve dvojici dají své vědomosti dohromady.
  3. Dvojice si najde jinou dvojici a vzájemně sdílejí své znalosti.
  4. Takto vzniklá čtveřice přemýšlí o tom, co neví, co je jim nejasné a co by chtěla o tématu ještě zjistit – každá skupina formuluje aspoň tři otázky.

Evokace umožní nejprve vybavit z paměti dosavadní znalosti o tématu – tzv. prekoncepty. Sdílení ve dvojici a poté ve čtveřici má nejméně dvě funkce – studenti poprvé v hodině hovoří, a to v bezpečném (malém) prostředí, které si navíc sami volí; současně se navzájem obohacují (co si nevybavil jeden, vybavil si druhý a je pravděpodobné, že zjistí, že společně dali dohromady slušnou sadu informací). Poslední krok evokace slouží k podpoře zvídavosti, formulaci problémů a badatelských otázek.

(předpoklad: studenti zařadili vznik knihtisku do poloviny 15. století, znají jméno Johanna Guttenberga, místo jeho působení v Mohuči, vysvětlí princip knihtisku, uvedou důležité tištěné památky, např. Kralickou bibli,  použijí termín inkunabule atd., tedy zopakují základní a středoškolskou faktografii)

2. Uvědomění

70 minut

U I. analýza pramenů – skupinová práce: 20´

  1. studenti zůstávají ve skupinách
  2. každá skupina obdrží odkaz na tři typy raněnovověkých médií, které vznikly díky knihtisku: tištěná kniha, leták, noviny
  3. úkolem je prohlédnout si a prostudovat všechny tři tiskoviny a popsat je podle návodných otázek:

Kniha:

https://books.google.cz/books?vid=NKP:1002290766&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false (Kniha o vodách hojitedlných, 1580)

Zjistit: jaké typy informací obsahuje titulní list? jakou má kniha strukturu? rozsah? členění? metadata? způsob stránkování? pomůcky pro orientaci v textu? funkce tisku?

 

Leták-pamflet:

https://books.google.cz/books?vid=NKP:1003305949&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Nowiny / a Gisté wypsánij / o Vdatné a zmužilé Bitwě Křestianské / kterauž gsau Létha tohoto M.D.XCIIII°. [= 1594]. Třetijho dne Měsýce Máge [= 3. května] / totiž / w Auterý den Pamatný Nalezenij S° Křijže / w Hornijch Vhřijch / v Hatwanu s Turky / swedli / a tu s Pomocy Božj nemalo gich pobili / a Pole obdrželi. Wytisstěno w Starém Městě Pražském v Jana Ssumana. (1594?).

Zjistit: jaké typy informací obsahuje titulní list? rozsah tisku? struktura? funkce obrázku? způsob zobrazení bitvy a účastníků bitvy? způsob zobrazení Turků? funkce tisku?

 

Noviny:

https://books.google.cz/books?vid=NKP:1002296210&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

https://digipress.digitale-sammlungen.de/view/bsb10542112_00007_u001/1

https://cs.wikipedia.org/wiki/Noviny#/media/Soubor:Merkuriusz.JPG

http://kramerius.nkp.cz/kramerius/ontheflypdf_PGetPdf?app=11&id=202583&start=1&end=10

Zjistit: jak jsou informace strukturovány? jaké informace noviny obsahují? funkce tisku?

 

Během skupinové práce je klíčová role vyučující/ho, který obchází skupiny, reflektuje jejich pokrok, klade návodné otázky, které by mohly nasměrovat skupinu ke správnému řešení.

Prezentace a shrnutí závěrů – metoda řízeného rozhovoru: 20´

Společné shrnutí a vyvození podstatných informací o tištěné knize – letáku – novinách, učitel doplňuje další faktografii a kontext. Cílem je: definování odlišných funkcí jednotlivých médií; popis změn ve způsobu čtení a organizaci textu – přesun od orálního k vizuálnímu; nová ambice autorů, vydavatelů atd. ovlivňovat názory – vznik veřejného mínění a mediální válka jako nové fenomény raněnovověké společnosti; jak se mění společnost v důsledku informační exploze? Jaké procesy 16. a 17. století by proběhly jinak, kdyby jejich aktéři neměli k dispozici knihtisk? Reformace, konfesionalizace, třicetiletá válka? Příklady prvních fake news.

 

U II. Analýza obrazových pramenů: skupinová práce 10´ + společná diskuse 20 ´

Navazující aktivita se zabývá detailněji jedním z předchozích médií, a sice letákem a pamfletem; studenti v aktivitě ověřují metody ovlivňování veřejného mínění v raném novověku, principy dehonestace protivníka a přesvědčovací strategie.

  1. Studenti zůstávají ve skupinách
  2. Každá skupina si vybere za nabídky, kterou učitel rozloží na katedru, 1 obrázek (natištěné ukázky dobové letákové produkce související s náboženskou propagandou 16. století: zobrazení odpustkové praxe a její kritika v luteránských letácích a pamfletech, posměšné zobrazení Luthera a papeže, letáky s námětem Zákona a milosti, zobrazení kritiky očistce apod.)
  3. Vyobrazení se pokusí analyzovat – popsat viděné a přijít na význam použitých ikonografických schémat: důležitá je role učitele – monitoruje práci skupin, návodnými otázkami pomáhá porozumění ikonografickému materiálu
  4. Po 10´minutách práce ve skupinách se vyobrazení jedno po druhém promítají na dataprojektoru pro celou třídu
  5. každá skupina prezentuje svůj leták a závěry své analýzy, případně otázky, které nedokázala vyřešit, motivy, jimž nerozumí; navazuje diskuse celé třídy, učitel dalšími návodnými otázkami (metoda lešení) pomáhá k tomu, aby studenti přišli na všechny důležité aspekty sami
  6. studenti se tak postupně seznámí se všemi vyobrazeními a sami se dobírají jejich smyslu, definují principy, důvody a témata náboženské obrazové polemiky a její dobovou funkci

3. Reflexe

10 minut

Studenti se vracejí k otázkám vytvořeným v rámci evokace, zjišťují, zda získali odpovědi na své otázky, formulují, co nového se dověděli a případně kladou nové otázky. Učitel je nakonec vyzve, zda někdo chce svou reflexi přečíst.

Galerie

Doporučená literatura

  • ČINČERA, J. Práce s hrou. Pro profesionály. Praha: Grada Publishing, a.s.. 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
  • NOVÁČKOVÁ J., KOPŘIVA P., NEVOLOVÁ D. Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashöfer. 2005. ISBN
  • NOVOTNÝ, P., KOŠTÁLOVÁ, H., KUBEŠOVÁ, K., HAUSENBLAS, O. RWCT pro vysokoškolské učitele. Učitelské listy, Praha, Agentura Strom. 2001, roč. 8, č. 5, s. 6-6. ISSN 1210-6313.

Soubory ke stažení

Vzorová metoda
(dlazdice-metoda.docx)
Vzorový záznam v slovníčku pojmů
(slovnicek-evokace.docx)
Zobrazit další obsah