Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi
Celková délka:
90 minutCíle lekce
Cílem hodiny je
- seznámit studující s technikami pozorování a jejich aplikací v uměleckých žánrech nonfikční tvorby
- umožnit studujícím vytvořit si v bezpečném prostředí vlastní námět observačního dokumentu a podrobit ho zpětné vazbě
- aplikovat terminologii a teorii observace na konkrétní zvukový materiál
- debatovat o etických aspektech mediálního pozorování a observační metody v dokumentu
Části lekce
1. Domácí příprava s písemným úkolem do moodle
90 minutStudující dostávají do moodle zadaný úkol spočívající v poslechu a poznámkách cizojazyčného rozhlasového dokumentu. Druhý úkol je kreativní a vyžaduje jejich invenci a stručné poznámky určené k prezentaci v hodině. Třetí úkol vyžaduje přečtení cca 10 stran odborného textu a poznámky z četby.
- Poslechněte si dokument z produkce dánského rozhlasu o pobytu dětí na letním táboře v dunách u moře. Pro sebe si zapište takový typ poznámek, který vám bude v prezenční části lekce přínosný. Radio Atlas: Leaps and Dunes .
2. Promyslete a navrhněte vlastní observační dokument, který by zprostředkoval situaci, prostor a čas, který důvěrně znáte. Promyslete, jak byste ho prezentovali v rámci pitchingu. Pro tento účel si připravte poznámky buď formou wordu, ideálně však jako power point. Vaše návrhy budou před hodinou nasdíleny ostatním studujícím.
3. Pročtěte si kapitolu o observačním modu filmového dokumentu z knihy Billa Nicholse Úvod do dokumentárního filmu. Formou poznámek nebo myšlenkové mapy si zapište především terminologii, kterou využívá a základní premisy metody observace.
Doporučená literatura k lekci:
2. Evokace_volné psaní
10 minutMetodou volného psaní studující vstupují do tématu, jehož leitmotivem je pozorování.
Zadání: Položte tužku na papír a bez přemýšlení začněte psát na téma Já jako pozorovatel/ka. Věnujte se aspektům pozorování a napište, jací jste pozorovatelé.
Náhodně vybrané práce si přečteme nahlas (3-5), dedukujeme z nich hlavní znaky pozorování, sepisujeme je na tabuli.
Motto
„Pozorování bez hodnocení je nejvyšší formou lidské inteligence.“ Jiddu Krishnamurti (1895 – 1986)
3. Rekonstrukce observačních metod z auditivního dokumentu - metoda "horkého křesla"
10 minutTato část lekce vyžaduje znalost dánského dokumentu z domácího úkolu a také osvědčí pečlivost připravených poznámek. Využívá metodu „horkého křesla“ a náhodného výběru mluvčích. Osvědčuje připravenost studujících, jejich pohotovost, schopnost pozorného naslouchání a návaznosti na předchozího řečníka, empatii.
Postup
- Vybraná židle nebo stůl se mění v „horké křeslo“, které nesmí „vychladnout“.
- Dobrovolník začíná výklad o daném dokumentu a soustředí se na stanovené téma „observační metody“. Buď po stanoveném čase (1 minuta) nebo vlastní volbou křeslo opouští a ukazuje na dalšího, kdo musí ihned zaujmout místo na horkém křesle a ve výkladu plynule pokračovat. Je zjevné, že výhodu mají ti, kteří mluví nejdříve a také ti, kteří jsou dobře připraveni.
- Vyučující jen koriguje téma, nepřipustí odbočky, vyprávění děje apod., udržuje pozornost u stanoveného tématu.
4. Práce s textem - pyramida
25 minutTato metoda prověřuje znalost zadaného textu, bere zároveň v úvahu i pojmy, které padly v předchozích dvou aktivitách.
Ve skupinkách 2_4 osoby studující vytvářejí pyramidu klíčových slov, pojmů, kontextů, souvislostí i konkrétních jmen nebo titulů, které se váží k tématu observace.
Pyramidu lze sestavovat dvojím způsobem – buď od klíčového slova ve špici, od něhož se následně dvojí a množí další témata až do úrovně báze, konkrétních titulů, autorů nebo dokonce jen tvůrčích záměrů.
Nebo ji lze stavět právě od záměrů, prostor, událostí a situací, jež lze observovat přes další úrovně tvůrčí i produkční až po vrcholný moment, který skupina definuje.
Může být zajímavé zadat oba způsoby tvorby pyramidy.
Jedinou podmínkou je reálná opora v zadaném textu Billa Nicholse, aby se tvorba pyramidy nestala jen předmětem studentské kreace, ale prověřila znalost a porozumění zadaného odborného textu.
V ideálním případě zjednodušenou variantu pyramid studující překreslí na tabuli a prezentují celé třídě.
Práce ve skupinách 15-20 minut, prezentace 10 minut.
5. Pitching session_prezentace připravených námětů observačních dokumentů
45 minutStudující vytvoří jiné skupiny 3-5 osob.
Vzájemně si představí pitch, návrhy svých observačních dokumentů. Mají je od vyučujícího připravené ve sdílené složce (moodle, google sdílená složka), mohou tedy pracovat všichni se všemi návrhy.
V rámci skupiny vyberou pitch s největším potenciálem využití observačních metod. Tento návrh prodiskutují a přímo ve sdíleném prostředí doplní o jeden slide sumarizující nápady ze skupiny. Zvolí si prezentujícího, nicméně před třídu předstupují jako celá skupina.
Ze sdíleného dokumentu, který umožňuje okamžité ukládání i následnou prezentaci, představují svůj pitch a nabízí ho do soutěže námětů.
Na konci aktivity probíhá zpětná vazba, která nehodnotí kvalitu představených námětů, ale akcentuje využití observace v nich. Tím se potřetí v jedné lekci prakticky prověřuje možnosti i úskalí observační metody v nonfikční tvorbě (filmové, televizní i auditivní).
Rozprava ve skupinách 15 minut, práce na společném tématu 10 minut, prezentace podle počtu skupin, max. 5 minut na skupinu, zpětná vazba a sumarizace 5 minut.