Role otázky v pedagogickém procesu
Celková délka:
90 minutCíle lekce
Studující učitelství:
- reflektují své prekoncepty o významu otázky ve vyučování
- zvažují výhody a nevýhody různých typů otázek
- vytvářejí praktické příklady různého typu otázek a jejich konkrétního vhodného uplatnění ve výuce
Části lekce
1. evokace - metoda kostka
15 minutJaká je podle Vás role otázky při vyučování? Každá strana kostky nese jeden úhel pohledu a jednu otázku – na zodpovězení každé otázky mají studující přesně minutu a půl. Vyučující hlídá čas a po jeho uplynutí sděluje další zadání z kostky. Individuální práce.
popiš – co to je otázka?
porovnej – čemu se otázka podobá, od čeho se to liší?
asociuj – co otázka připomíná, na co si při slovu otázka vzpomenete?
aplikuj – k čemu otázka slouží, jak ji lze použít?
analyzuj – z čeho se otázka skládá?
vyhodnoť – k čemu je otázka dobrá a k čemu špatná?
Na závěr mohou studující krátce sdílet (silná myšlenka, otázka, nejistota).
2. Bod zlomu
20 minutStudující vytvoří skupiny, každá skupina dostane stejnou sadu výroků o otázce. Úkolem skupiny je výroky hierarchizovat pomoc metody bod zlomu: nahoře je výrok či výroky, s nimiž jsou všichni ve shodě. Poté jsou výroky, u nichž shoda skupiny slábne, až po výroky, s nimiž málokdo a nakonec nikdo nesouhlasí. Nakonec skupina zvolí, kam umístí bod zlomu – čáru, pod níž se ocitnou výroky, jež by rádi vyřadili z další práce.
V dalším kroku se spojí vždy dvě skupiny, představí si navzájem svá řešení a hledají společné pořadí.
Metodu lze použít až do vytvoření společného konsensuálního pořadí výroků, v této lekci to ale není nezbytné, protože cílem ve vztahu k otázce je přemýšlet o výrocích, o jejich významech a souvislostech, problematizovat některá tvrzení a názorově je vyhodnocovat, a to ve skupině.
3. Výklad s prezentací: typy otázek na základě Bloomovy taxonomie
15 minutVyučující připomene s oporou v prezentaci Bloomovu taxonomii kognitivních cílů, aktivní slovesa související s každou úrovní a typy otázek, které odpovídají každé úrovni. Ke každé má připraven jeden a dva konkrétní příklady z oboru.
4. T-graf - práce ve skupinách
30 minutKaždá skupina si zvolí dva typy otázky podle Bloomovy taxonomie a hledá klady a zápory pro výuku:
+ co přináší? kdy ji použiji? co od ní čekám? co v hodině dobrého způsobí? jaká je její funkce?
– kdy takovou otázku nepoužiji, kdy není vhodná? jaká jsou její rizika? co neumožňuje?
Po 10 minutách skupinové práce proběhne prezentace skupinové práce a sdílení skupin, učitel strukturovaně zapisuje (tabule, flipchart, ppt) pomocí T-grafu.
5. Reflexe
10 minutNávrat k úvodnímu brainwritingu metodou kostky – studující mají příležitost se vrátit ke svým původním myšlenkám, doplnit je. Vhodné je sdílení v plénu (souhlasíte se vším, co jste na začátku napsali? Upravili byste nyní některou odpověď? Jak?).