←  
Zpět  |  Všechny lekce

Role otázky v pedagogickém procesu

Celková délka:

90 minut

Cíle lekce

Studující učitelství:

  • reflektují své prekoncepty o významu otázky ve vyučování
  • zvažují výhody a nevýhody různých typů otázek
  • vytvářejí praktické příklady různého typu otázek a jejich konkrétního vhodného uplatnění ve výuce


Části lekce

1. evokace - metoda kostka

15 minut

Jaká je podle Vás role otázky při vyučování? Každá strana kostky nese jeden úhel pohledu a jednu otázku – na zodpovězení každé otázky mají studující přesně minutu a půl. Vyučující hlídá čas a po jeho uplynutí sděluje další zadání z kostky. Individuální práce.

popiš – co to je otázka?

porovnej – čemu se otázka podobá, od čeho se to liší?

asociuj – co otázka připomíná, na co si při slovu otázka vzpomenete?

aplikuj – k čemu otázka slouží, jak ji lze použít?

analyzuj – z čeho se otázka skládá?

vyhodnoť – k čemu je otázka dobrá a k čemu špatná?

Na závěr mohou studující krátce sdílet (silná myšlenka, otázka, nejistota).

2. Bod zlomu

20 minut

Studující vytvoří skupiny, každá skupina dostane stejnou sadu výroků o otázce. Úkolem skupiny je výroky hierarchizovat pomoc metody bod zlomu: nahoře je výrok či výroky, s nimiž jsou všichni ve shodě. Poté jsou výroky, u nichž shoda skupiny slábne, až po výroky, s nimiž málokdo a nakonec nikdo nesouhlasí. Nakonec skupina zvolí, kam umístí bod zlomu – čáru, pod níž se ocitnou výroky, jež by rádi vyřadili z další práce.

V dalším kroku se spojí vždy dvě skupiny, představí si navzájem svá řešení a hledají společné pořadí.

Metodu lze použít až do vytvoření společného konsensuálního pořadí výroků, v této lekci to ale není nezbytné, protože cílem ve vztahu k otázce je přemýšlet o výrocích, o jejich významech a souvislostech, problematizovat některá tvrzení a názorově je vyhodnocovat, a to ve skupině.

tvrzení o otázce web

3. Výklad s prezentací: typy otázek na základě Bloomovy taxonomie

15 minut

Vyučující připomene s oporou v prezentaci Bloomovu taxonomii kognitivních cílů, aktivní slovesa související s každou úrovní a typy otázek, které odpovídají každé úrovni. Ke každé má připraven jeden a dva konkrétní příklady z oboru.

4. T-graf - práce ve skupinách

30 minut

Každá skupina si zvolí dva typy otázky podle Bloomovy taxonomie a hledá klady a zápory pro výuku:

+ co přináší? kdy ji použiji? co od ní čekám? co v hodině dobrého způsobí? jaká je její funkce?

– kdy takovou otázku nepoužiji, kdy není vhodná? jaká jsou její rizika? co neumožňuje?

Po 10 minutách skupinové práce proběhne prezentace skupinové práce a sdílení skupin, učitel strukturovaně zapisuje (tabule, flipchart, ppt) pomocí T-grafu.

5. Reflexe

10 minut

Návrat k úvodnímu brainwritingu metodou kostky – studující mají příležitost se vrátit ke svým původním myšlenkám, doplnit je. Vhodné je sdílení v plénu (souhlasíte se vším, co jste na začátku napsali? Upravili byste nyní některou odpověď? Jak?).