Metody
Akvárium
Počet účastníků | deset a deset ve skupinách, nebo menší počet ve čtyřech skupinách |
---|---|
Prostor | nutný variabilní prostor s možností "centrálního" místa pro akvárium a obklopení tohoto prostoru |
Pokročilost | náročná metoda |
Časová náročnost | 60 - 90 minut |
Zařazení do lekce | Etické aspekty žánru true crime, Přemýšlet o (dějepisu) |
Pomůcky | poznámkový blok |
Argumentační esej
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | náročná metoda |
Časová náročnost | několik hodin, vhodné jako domácí příprava |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Expertní skupiny
Počet účastníků | 20-25 |
---|---|
Prostor | učebna umožňující vytváření skupin (hnízd) pro práci |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | náročnost závisí na množství a rozsahu zdrojů, jež mají studující k dispozici pro práci v expertní skupině |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Expertní skupiny
Počet účastníků | ve skupině expertů ideálně 4-6 studujících |
---|---|
Prostor | ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit komfortní pracovní prostor pro skupinovou práci |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 10 -30 minut na poradu, 5-15 minut na prezentaci, 10 minut na sumarizaci, feedback. |
Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
Pomůcky | papír na sdílené poznámky, tužka, tabule |
Hodnocení studujících navzájem
Počet účastníků | libovolný, předpokladem je předchozí práce ve skupinách |
---|---|
Prostor | ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit pracovní prostor pro skupinovou práci |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | 10 minut |
Zařazení do lekce | Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu |
Pomůcky | předtištený formulář některé ze zvolených metod nebo papír a tužka s návodem, jak si mají studující vytvořit pracovní tabulku, případě ppt prezentace s navolenými otázkami do skupin |
Horké křeslo
Počet účastníků | libovolný, do aktivity se pravděpodobně zapojí 5-10 osob |
---|---|
Prostor | nutný variabilní prostor s možností centrální snadno dostupné pozice pro mluvčího |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | 5 - 15 minut |
Zařazení do lekce | Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi |
Pomůcky |
I.N.S.E.R.T. (Interactive noting system for effective reading and thinking)
Počet účastníků | jakýkoli |
---|---|
Prostor | jakýkoli |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | závisí na délce textu; čtení metodou trvá o něco déle než by trvalo běžné přečtení |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | text, psací pomůcky |
Imaginace
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | 5 - 15 minut |
Zařazení do lekce | Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu, Žánr v auditivním médiu – reportáž |
Pomůcky | papír a tužka |
Induktivní vyvozování
Počet účastníků | ideální ve skupinách 2-4 diskutujících |
---|---|
Prostor | libovolný, stačí sdílený papír na poznámky |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | pět až deset minut na rozpravu ve skupinách, dalších 15-20 minut na sumarizaci tématu |
Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
Pomůcky | auditivní nebo audiovizuální ukázka nebo text, papír, tužka |
Kmeny a kořeny
Počet účastníků | do 25-30 |
---|---|
Prostor | vyžaduje pohyb: lepší je větší učebna, učebna a chodba apod. |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 20-30 minut podle počtu studujících |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | flipchart, fixy |
Myšlenková mapa jako první krok tematické analýze textu
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolná |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 10 - 20 minut, podle potřeby, složitosti textu a kvality předchozí přípravy |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Párové čtení
Počet účastníků | jakýkoli sudý |
---|---|
Prostor | jakýkoli |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | závisí na délce textu; čtení metodou trvá zhruba jedenkrát déle, než by trvalo běžné samostatné přečtení |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | text, psací potřeby |
Pitch
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný, prostorem je v tomto případě mysl a universum |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 5-20 minut, vhodné pro evokaci tématu |
Zařazení do lekce | Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu |
Pomůcky | sdílená prezentace, tabule |
Podvojný deník
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | podle délky textu |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Pop-up
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 1-5 minut podle velikosti skupiny |
Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
Pomůcky | bez pomůcek |
Poslední slovo mám já
Počet účastníků | do 25-30 |
---|---|
Prostor | jakýkoli |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 20-30 minut podle počtu studujících |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Pyramida – práce s textem
Počet účastníků | libovolný, ve skupině 2-4 osoby |
---|---|
Prostor | ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit komfortní pracovní prostor pro skupinovou práci |
Pokročilost | náročná metoda |
Časová náročnost | 20 - 35 minut |
Zařazení do lekce | Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi |
Pomůcky |
Řízená diskuze s využitím rolí
Počet účastníků | libovolný, velikost skupin se uzpůsobí podle velikosti třídy |
---|---|
Prostor | nutný variabilní prostor, místo pro přípravu jednotlivých skupin, ideálně "aréna" |
Pokročilost | náročná metoda |
Časová náročnost | 20 - 70 minut podle velikosti skupiny a množství debatujících |
Zařazení do lekce | Médium veřejné služby a jeho kontrolní orgán |
Pomůcky | papíry, tužky, identifikátor rolí (prezentace, nálepky na oděv nebo papírová stříška), poznámkové bloky studujících i vyučujícího |
Rotující flipy
Počet účastníků | 20-30 |
---|---|
Prostor | učebna, ideální je kruhové, podkovovité uspořádání |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | může zabrat až půl hodiny podle počtu rotujících flipů a délky reflexe |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | flipchart, fixy několika barev |
Terčová slova
Počet účastníků | libovolný, dvojice |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 5 minut na rozpravu ve dvojicích, dalších 10 minut na sumarizaci tématu |
Zařazení do lekce | Edukační potenciál podcastu |
Pomůcky | tužka, papír, tabule |
Tržiště
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | větší učebna, nebo využití chodeb |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | podle potřeby a velikosti skupiny, je možné ji uzpůsobit na 10 i 60 minut |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
V-CH-D (Vím – CHci vědět – Dozvěděl/a jsem se)
Počet účastníků | jakýkoli |
---|---|
Prostor | jakýkoli |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 5-10 minut na začátku a na konci lekce |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | tužka, papír |
Volné psaní
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 2-10 minut, 2-5 minut na psaní, zbytek času na čtení a možnou (nikoli nutnou) sumarizaci |
Zařazení do lekce | Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi |
Pomůcky | tužka, papír |
Vyvozování otázek z audiovizuální nebo auditivní ukázky
Počet účastníků | libovolný, dvojice |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | čas nutný na ukázku + 5 minut na práci ve dvojicích + 5 minut na sdílení otázek |
Zařazení do lekce | Edukační potenciál podcastu |
Pomůcky | tužka, papír |