Metody

Akvárium

Počet účastníků deset a deset ve skupinách, nebo menší počet ve čtyřech skupinách
Prostor nutný variabilní prostor s možností "centrálního" místa pro akvárium a obklopení tohoto prostoru
Pokročilost náročná metoda
Časová náročnost 60 - 90 minut
Zařazení do lekce Etické aspekty žánru true crime, Přemýšlet o (dějepisu)
Pomůcky poznámkový blok

Argumentační esej

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost náročná metoda
Časová náročnost několik hodin, vhodné jako domácí příprava
Zařazení do lekce
Pomůcky

Expertní skupiny

Počet účastníků 20-25
Prostor učebna umožňující vytváření skupin (hnízd) pro práci
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost náročnost závisí na množství a rozsahu zdrojů, jež mají studující k dispozici pro práci v expertní skupině
Zařazení do lekce
Pomůcky

Expertní skupiny

Počet účastníků ve skupině expertů ideálně 4-6 studujících
Prostor ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit komfortní pracovní prostor pro skupinovou práci
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 10 -30 minut na poradu, 5-15 minut na prezentaci, 10 minut na sumarizaci, feedback.
Zařazení do lekce Žánr v auditivním médiu – reportáž
Pomůcky papír na sdílené poznámky, tužka, tabule

Hodnocení studujících navzájem

Počet účastníků libovolný, předpokladem je předchozí práce ve skupinách
Prostor ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit pracovní prostor pro skupinovou práci
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost 10 minut
Zařazení do lekce Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu
Pomůcky předtištený formulář některé ze zvolených metod nebo papír a tužka s návodem, jak si mají studující vytvořit pracovní tabulku, případě ppt prezentace s navolenými otázkami do skupin

Horké křeslo

Počet účastníků libovolný, do aktivity se pravděpodobně zapojí 5-10 osob
Prostor nutný variabilní prostor s možností centrální snadno dostupné pozice pro mluvčího
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost 5 - 15 minut
Zařazení do lekce Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi
Pomůcky

I.N.S.E.R.T. (Interactive noting system for effective reading and thinking)

Počet účastníků jakýkoli
Prostor jakýkoli
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost závisí na délce textu; čtení metodou trvá o něco déle než by trvalo běžné přečtení
Zařazení do lekce
Pomůcky text, psací pomůcky

Imaginace

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost 5 - 15 minut
Zařazení do lekce Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu, Žánr v auditivním médiu – reportáž
Pomůcky papír a tužka

Induktivní vyvozování

Počet účastníků ideální ve skupinách 2-4 diskutujících
Prostor libovolný, stačí sdílený papír na poznámky
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost pět až deset minut na rozpravu ve skupinách, dalších 15-20 minut na sumarizaci tématu
Zařazení do lekce Žánr v auditivním médiu – reportáž
Pomůcky auditivní nebo audiovizuální ukázka nebo text, papír, tužka

Kmeny a kořeny

Počet účastníků do 25-30
Prostor vyžaduje pohyb: lepší je větší učebna, učebna a chodba apod.
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 20-30 minut podle počtu studujících
Zařazení do lekce
Pomůcky flipchart, fixy

Myšlenková mapa jako první krok tematické analýze textu

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolná
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 10 - 20 minut, podle potřeby, složitosti textu a kvality předchozí přípravy
Zařazení do lekce
Pomůcky

Párové čtení

Počet účastníků jakýkoli sudý
Prostor jakýkoli
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost závisí na délce textu; čtení metodou trvá zhruba jedenkrát déle, než by trvalo běžné samostatné přečtení
Zařazení do lekce
Pomůcky text, psací potřeby

Pitch

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný, prostorem je v tomto případě mysl a universum
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 5-20 minut, vhodné pro evokaci tématu
Zařazení do lekce Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu
Pomůcky sdílená prezentace, tabule

Podvojný deník

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost podle délky textu
Zařazení do lekce
Pomůcky

Pop-up

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 1-5 minut podle velikosti skupiny
Zařazení do lekce Žánr v auditivním médiu – reportáž
Pomůcky bez pomůcek

Poslední slovo mám já

Počet účastníků do 25-30
Prostor jakýkoli
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 20-30 minut podle počtu studujících
Zařazení do lekce
Pomůcky

Pyramida – práce s textem

Počet účastníků libovolný, ve skupině 2-4 osoby
Prostor ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit komfortní pracovní prostor pro skupinovou práci
Pokročilost náročná metoda
Časová náročnost 20 - 35 minut
Zařazení do lekce Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi
Pomůcky

Řízená diskuze s využitím rolí

Počet účastníků libovolný, velikost skupin se uzpůsobí podle velikosti třídy
Prostor nutný variabilní prostor, místo pro přípravu jednotlivých skupin, ideálně "aréna"
Pokročilost náročná metoda
Časová náročnost 20 - 70 minut podle velikosti skupiny a množství debatujících
Zařazení do lekce Médium veřejné služby a jeho kontrolní orgán
Pomůcky papíry, tužky, identifikátor rolí (prezentace, nálepky na oděv nebo papírová stříška), poznámkové bloky studujících i vyučujícího

Rotující flipy

Počet účastníků 20-30
Prostor učebna, ideální je kruhové, podkovovité uspořádání
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost může zabrat až půl hodiny podle počtu rotujících flipů a délky reflexe
Zařazení do lekce
Pomůcky flipchart, fixy několika barev

Terčová slova

Počet účastníků libovolný, dvojice
Prostor libovolný
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 5 minut na rozpravu ve dvojicích, dalších 10 minut na sumarizaci tématu
Zařazení do lekce Edukační potenciál podcastu
Pomůcky tužka, papír, tabule

Tržiště

Počet účastníků libovolný
Prostor větší učebna, nebo využití chodeb
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost podle potřeby a velikosti skupiny, je možné ji uzpůsobit na 10 i 60 minut
Zařazení do lekce
Pomůcky

V-CH-D (Vím – CHci vědět – Dozvěděl/a jsem se)

Počet účastníků jakýkoli
Prostor jakýkoli
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 5-10 minut na začátku a na konci lekce
Zařazení do lekce
Pomůcky tužka, papír

Volné psaní

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 2-10 minut, 2-5 minut na psaní, zbytek času na čtení a možnou (nikoli nutnou) sumarizaci
Zařazení do lekce Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi
Pomůcky tužka, papír

Vyvozování otázek z audiovizuální nebo auditivní ukázky

Počet účastníků libovolný, dvojice
Prostor libovolný
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost čas nutný na ukázku + 5 minut na práci ve dvojicích + 5 minut na sdílení otázek
Zařazení do lekce Edukační potenciál podcastu
Pomůcky tužka, papír