Metody
Expertní skupiny
| Počet účastníků | ve skupině expertů ideálně 4-6 studujících |
|---|---|
| Prostor | ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit komfortní pracovní prostor pro skupinovou práci |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 10 -30 minut na poradu, 5-15 minut na prezentaci, 10 minut na sumarizaci, feedback. |
| Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
| Pomůcky | papír na sdílené poznámky, tužka, tabule |
Expertní skupiny
| Počet účastníků | 20-25 |
|---|---|
| Prostor | učebna umožňující vytváření skupin (hnízd) pro práci |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | náročnost závisí na množství a rozsahu zdrojů, jež mají studující k dispozici pro práci v expertní skupině |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky |
I.N.S.E.R.T. (Interactive noting system for effective reading and thinking)
| Počet účastníků | jakýkoli |
|---|---|
| Prostor | jakýkoli |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | závisí na délce textu; čtení metodou trvá o něco déle než by trvalo běžné přečtení |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky | text, psací pomůcky |
Induktivní vyvozování
| Počet účastníků | ideální ve skupinách 2-4 diskutujících |
|---|---|
| Prostor | libovolný, stačí sdílený papír na poznámky |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | pět až deset minut na rozpravu ve skupinách, dalších 15-20 minut na sumarizaci tématu |
| Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
| Pomůcky | auditivní nebo audiovizuální ukázka nebo text, papír, tužka |
Kmeny a kořeny
| Počet účastníků | do 25-30 |
|---|---|
| Prostor | vyžaduje pohyb: lepší je větší učebna, učebna a chodba apod. |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 20-30 minut podle počtu studujících |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky | flipchart, fixy |
Myšlenková mapa jako první krok tematické analýze textu
| Počet účastníků | libovolný |
|---|---|
| Prostor | libovolná |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 10 - 20 minut, podle potřeby, složitosti textu a kvality předchozí přípravy |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky |
Párové čtení
| Počet účastníků | jakýkoli sudý |
|---|---|
| Prostor | jakýkoli |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | závisí na délce textu; čtení metodou trvá zhruba jedenkrát déle, než by trvalo běžné samostatné přečtení |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky | text, psací potřeby |
Pitch
| Počet účastníků | libovolný |
|---|---|
| Prostor | libovolný, prostorem je v tomto případě mysl a universum |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 5-20 minut, vhodné pro evokaci tématu |
| Zařazení do lekce | Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu |
| Pomůcky | sdílená prezentace, tabule |
Podvojný deník
| Počet účastníků | libovolný |
|---|---|
| Prostor | libovolný |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | podle délky textu |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky |
Pop-up
| Počet účastníků | libovolný |
|---|---|
| Prostor | libovolný |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 1-5 minut podle velikosti skupiny |
| Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
| Pomůcky | bez pomůcek |
Poslední slovo mám já
| Počet účastníků | do 25-30 |
|---|---|
| Prostor | jakýkoli |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 20-30 minut podle počtu studujících |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky |
Rotující flipy
| Počet účastníků | 20-30 |
|---|---|
| Prostor | učebna, ideální je kruhové, podkovovité uspořádání |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | může zabrat až půl hodiny podle počtu rotujících flipů a délky reflexe |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky | flipchart, fixy několika barev |
Terčová slova
| Počet účastníků | libovolný, dvojice |
|---|---|
| Prostor | libovolný |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 5 minut na rozpravu ve dvojicích, dalších 10 minut na sumarizaci tématu |
| Zařazení do lekce | Edukační potenciál podcastu |
| Pomůcky | tužka, papír, tabule |
Tržiště
| Počet účastníků | libovolný |
|---|---|
| Prostor | větší učebna, nebo využití chodeb |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | podle potřeby a velikosti skupiny, je možné ji uzpůsobit na 10 i 60 minut |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky |
V-CH-D (Vím – CHci vědět – Dozvěděl/a jsem se)
| Počet účastníků | jakýkoli |
|---|---|
| Prostor | jakýkoli |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 5-10 minut na začátku a na konci lekce |
| Zařazení do lekce | |
| Pomůcky | tužka, papír |
Volné psaní
| Počet účastníků | libovolný |
|---|---|
| Prostor | libovolný |
| Pokročilost | začátečníci |
| Časová náročnost | 2-10 minut, 2-5 minut na psaní, zbytek času na čtení a možnou (nikoli nutnou) sumarizaci |
| Zařazení do lekce | Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi |
| Pomůcky | tužka, papír |