←  
Zpět  |  Všechny metody

Argumentační esej

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost náročná metoda
Časová náročnost několik hodin, vhodné jako domácí příprava
Zařazení do lekce
Pomůcky

Popis metody

Metoda umožňuje studujícím, aby se vyjádřili písemně a strukturovaně. Motivuje je ke zmapování výzkumů v dané oblasti a učí je rozlišovat mezi dojmem, nepodloženým názorem a argumentem opřeným o zdroje. Psaní AE je příležitostí k nácviku tvorby vědeckého textu.

AE je text, jehož autor chce přesvědčit o platnosti svého názoru pomocí věcné argumentace opřené o jasná tvrzení a důkazy, které podporují vlastní názor a vyvracejí námitky. Napsat argumentační esej vyžaduje prozkoumat téma, seznámit se s různými názory, důkladně téma promyslet, vyjasnit si vlastní stanovisko, umět jasně formulovat jak svůj postoj, tak obvyklé námitky, a shromáždit věcné argumenty.

AE má danou strukturu. Dodržení pevné, požadované struktury může být jedním z kritérií pro hodnocení:

1. stanovisko autora – konkrétní teze, o níž chce přesvědčit čtenáře

2. argument – důvody, proč autor zastává právě toto stanovisko

3. důkaz – argument je opřen o důkazy, které je vhodné čerpat z výsledků výzkumů

4. protiargument – formuluje odlišné názory, opačná stanoviska, která by mohla oslabit jeho pozici

5. vyvracení protiargumentu – uvádí, čím je možné námitky překonat, opět odkazuje na zdroje

6. shrnutí – zopakuje znovu stanovisko a zohledňuje přitom argumenty použití v průběhu textu

 

Doporučení:

1. Zpočátku lze doporučit, aby studující v textu od sebe explicitně odlišovali jednotlivé části AE (například barevně nebo slovně). Lépe si uvědomí, v které části AE se právě nacházejí, a budou systematičtěji budovat text podle požadované struktury.

2. Vhodné je volit kontroverzní a aktuální témata a poskytnout studujícím pro přípravu prvotní nabídku zdrojů (podcast, vědecký článek, žurnalistický sloupek atp.). Téma lze formulovat jako provokativní otázku.

příklady vhodných témat:

Jak má vypadat výuka dějepisu, aby vedla k rozvoji kompetencí a historického myšlení?

Jaká je role genderu v každodennosti školní třídy?