Argumentační esej
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | náročná metoda |
Časová náročnost | několik hodin, vhodné jako domácí příprava |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Popis metody
Metoda umožňuje studujícím, aby se vyjádřili písemně a strukturovaně. Motivuje je ke zmapování výzkumů v dané oblasti a učí je rozlišovat mezi dojmem, nepodloženým názorem a argumentem opřeným o zdroje. Psaní AE je příležitostí k nácviku tvorby vědeckého textu.
AE je text, jehož autor chce přesvědčit o platnosti svého názoru pomocí věcné argumentace opřené o jasná tvrzení a důkazy, které podporují vlastní názor a vyvracejí námitky. Napsat argumentační esej vyžaduje prozkoumat téma, seznámit se s různými názory, důkladně téma promyslet, vyjasnit si vlastní stanovisko, umět jasně formulovat jak svůj postoj, tak obvyklé námitky, a shromáždit věcné argumenty.
AE má danou strukturu. Dodržení pevné, požadované struktury může být jedním z kritérií pro hodnocení:
1. stanovisko autora – konkrétní teze, o níž chce přesvědčit čtenáře
2. argument – důvody, proč autor zastává právě toto stanovisko
3. důkaz – argument je opřen o důkazy, které je vhodné čerpat z výsledků výzkumů
4. protiargument – formuluje odlišné názory, opačná stanoviska, která by mohla oslabit jeho pozici
5. vyvracení protiargumentu – uvádí, čím je možné námitky překonat, opět odkazuje na zdroje
6. shrnutí – zopakuje znovu stanovisko a zohledňuje přitom argumenty použití v průběhu textu
Doporučení:
1. Zpočátku lze doporučit, aby studující v textu od sebe explicitně odlišovali jednotlivé části AE (například barevně nebo slovně). Lépe si uvědomí, v které části AE se právě nacházejí, a budou systematičtěji budovat text podle požadované struktury.
2. Vhodné je volit kontroverzní a aktuální témata a poskytnout studujícím pro přípravu prvotní nabídku zdrojů (podcast, vědecký článek, žurnalistický sloupek atp.). Téma lze formulovat jako provokativní otázku.
příklady vhodných témat:
Jak má vypadat výuka dějepisu, aby vedla k rozvoji kompetencí a historického myšlení?
Jaká je role genderu v každodennosti školní třídy?