←  
Zpět  |  Všechny metody

Řízená diskuze s využitím rolí

Počet účastníků libovolný, velikost skupin se uzpůsobí podle velikosti třídy
Prostor nutný variabilní prostor, místo pro přípravu jednotlivých skupin, ideálně "aréna"
Pokročilost náročná metoda
Časová náročnost 20 - 70 minut podle velikosti skupiny a množství debatujících
Zařazení do lekce Médium veřejné služby a jeho kontrolní orgán
Pomůcky

papíry, tužky, identifikátor rolí (prezentace, nálepky na oděv nebo papírová stříška), poznámkové bloky studujících i vyučujícího

Popis metody

Diskuzní metoda vyžaduje pečlivou domácí přípravu, dokonalou znalost zkoumané kauzy, schopnost interpretovat ji z různých úhlů pohledu. Následně vyžaduje empatii pro přidělenou nebo zvolenou roli, přesvědčivou argumentaci, schopnost sugestivní prezentace a zároveň ochotu naslouchat oponentům. V rámci lekce lze realizovat jedinou takovou diskuzi a následně ji podrobit zpětné vazbě, při skutečně složitých právních, mediálních, etických kauzách lze diskuzi zúžit na konkrétní téma a věnovat se jedinému aspektu problému do hloubky.

Celá aktivita trvá 20 – 70 minut, výpočet zahrnuje i nutné přeskupování v prostoru, porady týmů.

Je nutné připravit si pro realizaci variabilní prostor.

Postup

  1. Na výzvu se přihlásí moderátor/ moderátoři debaty. Dostanou zadané nebo si vylosují téma debaty a s oporou o domácí přípravu strukturují okruhy tématu do logického sledu, případně si přidávají další otázky. Příprava trvá 10 minut.

2. Ostatní studující se rozdělí podle určeného množství debatních skupin a témat tak, aby každá debatní skupina měla příznivce i oponenty. Ze svého středu si vyberou dva další mluvčí, kteří jsou v antagonistickém vztahu k tématu.  Jeden vždy hájí současný stav, druhý poukazuje na jeho problematičnost a argumentuje ve prospěch lepšího řešení. Jak je zjevné, metoda vyžaduje skutečně pokročilou znalost daného tematického pole, institucí, kontrolních a správních orgánů, jednotlivých pozic v nich i zkoumaného problému. (typicky ředitel instituce vs. ředitel nebo předseda dozorčí rady)

Pro lepší přehled jsou jednotlivé skupiny a role popsány na slidu prezentace nebo lze využít nálepky na oděv identifikující mluvčího. Lze pracovat i s papírovou „stříškou“ před mluvčími.

Každá skupinka podporuje „svého“ zástupce, pomáhá mu s přípravou argumentace, pomáhá mu formulovat postoje, posiluje faktografii. Příprava trvá stejných 10 minut jako příprava moderátorů.

3. V prostoru je podle možností vytvořeno „studio“, moderátor sedí uprostřed, po levici a po pravici má vždy diskutující podle zvolené role. Je připomenuto téma a začíná diskuze. Všichni si dělají poznámky k relevanci zvolené argumentace, pravdivosti a zacílení debaty. Proběhne jedna nebo více debat, téma je důkladně prodiskutováno s odkazy na materiál z domácí přípravy.

4. Vyučující moderuje následnou zpětnou vazbu k debatě/ jednotlivým debatám. Studující reflektují průběh debaty a výkon jednotlivých aktérů. Hodnotí strukturu rozhovoru, připravenost moderátorů i argumentaci diskutujících. Je nutné připomínat empatii vůči jednotlivým diskutujícím stranám  – diskutér nemusí vždy zastávat stejné postoje jako role, v níž se ocitl. Zpětná vazba je stejně důležitá jako diskuze samotné, proto ponecháme 10  minut zpětné vazby pro každou skupinu.