←  
Zpět  |  Slovník

Evokace

je úvodní část hodiny (lekce) a jejím cílem je zmapování dosavadních zkušeností a znalostí o tématu, tzv. naivního prekonceptu. Studenti bezpečným způsobem zjišťují, co o tématu ví, co tuší, ale klidně taky to, co neví. Vybavování a rozpomínání je důležité pro další učení – počítá se s tím, že studenti s tématem již nějakou osobní zkušenost mají, leccos vědí a přinášejí si to „v hlavě“ a počítá se taky s tím, že tyto původní představy mohou být mezerovité, nesystematické a mohou obsahovat omyly. Součástí evokace může být formulace otázek, hypotéz, spekulací. Evokace může vzbudit zájem studentů pro téma hodiny, současně může pomoci učiteli diagnostikovat úroveň znalostí třídy, případně identifikovat vstupní rozdíly mezi studenty. V žádném případě ale v rámci evokace nemá docházet ke kritice neznalostí či opravování omylů, naopak, podmínkou úspěšné evokace je bezpečné prostředí, v němž se studenti nebojí zapojit do brainstormingu nebo tvorby myšlenkové mapy apod.