←  
Zpět  |  Všechny lekce

Přemýšlet o (dějepisu)

Celková délka:

90 minut

Cíle lekce

Cílem lekce je prozkoumání libovolného problému (zde cílů dějepisného vyučování) prostřednictvím dialogu. Zvolená metoda podporuje u účastníků dovednosti spojené s diskusí, jako aktivní naslouchání, argumentace, hledání opory ve zdrojích.



Části lekce

1. Práce se zdroji

20 minut

Studující obdrží text, ideálně komponovaný z úryvků z několika zdrojů, které jsou citovány. Text by měl poskytovat dostatečné množství podnětů, provokativních tvrzení, silných argumentů. V této konkrétní lekci byly použity úryvky zahraničních a domácích studií a kurikulárních dokumentů, které se vyjadřují k cílům dějepisného vzdělávání (texty).

Text je pro všechny stejný, polovina studentů jej obdrží s indexem 1 a polovina s indexem 2.

Studující mají za úkol prostudovat zdroje a formulovat otázku, která z nich pro ně vyplývá a jíž by se v následujícím čase chtěli věnovat.

Otázku každý napíše na flipchart označený příslušným indexem 1 nebo 2.

2. Vyjednávání a hlasování o otázce pro dialog

5 minut

Skupina 1 a 2 se shromáždí kolem svých otázek. Studující přidělí bod dvěma otázkám, jimiž by se rádi zabývali. Tímto hlasováním skupina vygeneruje jednu otázku, již bude v další práci prozkoumávat metodou dialogu.

3. Akvárium

35 minut

Dialog probíhá metodou akvária. První skupina sedí kolem stolu (v kruhu), tzv. v akváriu, členové a členky druhé skupiny kolem nich tvoří vnější kruh, nezasahují do dění v akváriu, jen pozorují.

Úkolem první skupiny je diskutovat v deseti minutách o zvolené otázce podle zadaných pravidel, například:

  • Opírejte se o zdroje
  • Dejte každému šanci mluvit
  • Poslouchejte s respektem
  • Zeptejte se na vyjasnění
  • Diskutujte o argumentech z textu, ne jen o názorech
  • Hledejte společně odpověď na vaši otázku

Pravidla je vhodné během dialogu promítat.

Po ukončení dialogu následuje krátká reflexe, v níž pozorující (členové 2. skupiny) hodnotí průběh dialogu:

  • Dařilo se dodržovat pravidla? Která ano, které méně?
  • Který argument vás zaujal? Proč?
  • Co vás překvapilo? Proč?
  • Koho byste chtěl/a ocenit? Za co konkrétně?

Tato část trvá přibližně 15 minut, poté se skupiny vymění a aktivita se zopakuje.

4. Reflexe

20 minut

Ukončení lekce může mít několik cílů:

– reflexe metody akvárium – studující reflektují svou práci, jsou vedeni k zvědomění cílů metody, rozvíjených kompetencí (komunikativní, občanská apod.). Studující vnímají, že dialog je možností pátrát po společném řešení, hledat dohodu, konsensus, nejedná se o souboj názorů a cílem není identifikovat vítěze a poražené.

– reflexe obsahu dialogu – návrat k některým důležitým myšlenkám, které zazněly

5. Evokačně-reflexní video

2 minut