Přemýšlet o (dějepisu)
Celková délka:
90 minutCíle lekce
Cílem lekce je prozkoumání libovolného problému (zde cílů dějepisného vyučování) prostřednictvím dialogu. Zvolená metoda podporuje u účastníků dovednosti spojené s diskusí, jako aktivní naslouchání, argumentace, hledání opory ve zdrojích.
Části lekce
1. Práce se zdroji
20 minutStudující obdrží text, ideálně komponovaný z úryvků z několika zdrojů, které jsou citovány. Text by měl poskytovat dostatečné množství podnětů, provokativních tvrzení, silných argumentů. V této konkrétní lekci byly použity úryvky zahraničních a domácích studií a kurikulárních dokumentů, které se vyjadřují k cílům dějepisného vzdělávání (texty).
Text je pro všechny stejný, polovina studentů jej obdrží s indexem 1 a polovina s indexem 2.
Studující mají za úkol prostudovat zdroje a formulovat otázku, která z nich pro ně vyplývá a jíž by se v následujícím čase chtěli věnovat.
Otázku každý napíše na flipchart označený příslušným indexem 1 nebo 2.
2. Vyjednávání a hlasování o otázce pro dialog
5 minutSkupina 1 a 2 se shromáždí kolem svých otázek. Studující přidělí bod dvěma otázkám, jimiž by se rádi zabývali. Tímto hlasováním skupina vygeneruje jednu otázku, již bude v další práci prozkoumávat metodou dialogu.
3. Akvárium
35 minutDialog probíhá metodou akvária. První skupina sedí kolem stolu (v kruhu), tzv. v akváriu, členové a členky druhé skupiny kolem nich tvoří vnější kruh, nezasahují do dění v akváriu, jen pozorují.
Úkolem první skupiny je diskutovat v deseti minutách o zvolené otázce podle zadaných pravidel, například:
- Opírejte se o zdroje
- Dejte každému šanci mluvit
- Poslouchejte s respektem
- Zeptejte se na vyjasnění
- Diskutujte o argumentech z textu, ne jen o názorech
- Hledejte společně odpověď na vaši otázku
Pravidla je vhodné během dialogu promítat.
Po ukončení dialogu následuje krátká reflexe, v níž pozorující (členové 2. skupiny) hodnotí průběh dialogu:
- Dařilo se dodržovat pravidla? Která ano, které méně?
- Který argument vás zaujal? Proč?
- Co vás překvapilo? Proč?
- Koho byste chtěl/a ocenit? Za co konkrétně?
Tato část trvá přibližně 15 minut, poté se skupiny vymění a aktivita se zopakuje.
4. Reflexe
20 minutUkončení lekce může mít několik cílů:
– reflexe metody akvárium – studující reflektují svou práci, jsou vedeni k zvědomění cílů metody, rozvíjených kompetencí (komunikativní, občanská apod.). Studující vnímají, že dialog je možností pátrát po společném řešení, hledat dohodu, konsensus, nejedná se o souboj názorů a cílem není identifikovat vítěze a poražené.
– reflexe obsahu dialogu – návrat k některým důležitým myšlenkám, které zazněly