Žánr v auditivním médiu – reportáž
Celková délka:
90 minutCíle lekce
Žánr reportáže není pro studující novým tématem, setkávají se s ním již od základní školy. Na elementární otázky však často neznají odpověď, případně volí jen bazální pojmenování žánru („tady a teď!). Málo jsou obeznámeni s literárními a novinářskými představiteli žánru, dokáží reportáž identifikovat na základě přesně cílených dotazů.
Následující lekce obrací obvyklý způsob žánrové analýzy. Konvence žánru jsou různými metodami zjišťovány, vyvozovány a induktivně dokládány samotnými vyučujícími. Sumarizace žánrových konvencí formou myšlenkové mapy je až závěrečným shrnutím tématu.
Části lekce
1. Domácí příprava s písemným úkolem do moodle
45 minutNa tomto odkazu visí všechny reportáže, které jsou přihlášeny do letošního ročníku Prix Bohemia Radio. Budete mít možnost navštívit festivalovou sekci, kde se budou vybraná díla vysílat, diskutovat a projdou veřejným hodnocením poroty. Též zjistíte, kterou reportáž vybere studentská porota jako nejlepší.
Váš úkol zní: poslechněte si libovolných tři až pět reportáží (jsou krátké!) a vysledujte hlavní znaky žánru rozhlasová reportáž. Jde mi o vaše pozorování/ poslouchání. Je snadné vygooglit si hlavní znaky reportáže a pak je jen z poslechu doložit. Zkuste opačný postup, ten, který podporuje induktivní způsob vyvozování skutečnosti a divergentní myšlení.
Svá pozorování formulujte v celých větách, nikoli odrážkách. Používejte aktivní slovesa a snažte se vystihnout podstatu žánru. Text formulujte jako maximálně otevřený a vstřícný, budeme ho číst navzájem všichni všem. Neváhejte popsat svou pochybnost, nejasnost. Minimální rozsah 2500 znaků.
V den deadlinu jsou úkoly shromážděny v jedné složce a ta je zveřejněna pro celou studijní skupinu.
2. Evokace
10 minutZadání do dvojic zní: Popište svou aktuální situaci.
Následně jsou 2-3 dvojice vyzvány, aby své cvičení prezentovaly. Po feedbacku se popis aktuální situace zpřesňuje. Pravidelně studující zapomínají: vyznačit časovou a prostorovou konotaci, svou pozici vůči realitě, pracují s obecnými nebo naopak příliš konkrétními nekontextualizovanými pojmy, vynechávají popis celku nebo se naopak nesoustředí na detaily. Upevňujeme deskripci, popisný jazyk, připomínáme specifika verbálního popisu, soustředíme se na auditivní médium a nutnost obrazivě popsat vše, co není součástí audiovizuálního vjemu.
3. Expertní skupiny a rozprava
20 minutDělíme se na čtyři skupiny se čtyřmi rozdílnými úkoly, kompetencemi a přesně definovaným výstupem. Jsme „experty a expertkami“, kopírujeme zásadní rozhlasové profese, osvojujeme si profesní dovednosti. Metodou expertních skupin procvičujeme téma „žánrové konvence“ a zároveň upevňujeme učivo z minulých lekcí.:
- Moderátor/ka lineárního vysílání: vymysli ohlášení reportáže, tj. dodej do ohlášení informace, které přímo ve zvuku chybí (nutná kreativita se znalostí žánrových konvencí)
- Programový šéf/ka: zařaď reportáž do pomyslného programového schématu a navrhni její pozici v programmingu: stanice, programový blok, pořad, cílová skupina, co bude předcházet, co může následovat (opět tvůrčí úkol rozvíjející dovednosti programmingu a znalost zákonitostí rozhlasové dramaturgie opět s ohledem na znalost žánrových konvencí)
- Editor/ka vysílání: navrhni krácení reportáže na pouhé dvě minuty, vyřaď zbytné informace, které to budou?
- Šéf/ka redakce: oceň práci reportéra z pozice šéfa redakce a přidej mu doporučení pro příští natáčení reportáže. Zohledni formát rozhlasové stanice, zdůrazni očekávané kompetence reportéra vzhledem k cílové skupině a požadované podobě reportáže (tato specifika přesně definujte, ať ostatní porozumí vaší argumentaci).
Společně posloucháme delší reportáž (6 minut). Následně skupiny promýšlí své úkoly a referují o nich. Vyučující průběžně vyhodnocuje práci jednotlivých skupin a v rozpravě sumarizuje explicitně pojmenované poznatky o žánru reportáže a práci reportérů, zapisuje je na tabuli.
4. Komparace nalezených žánrových konvencí s domácím úkolem
15 minutAktivita evaluuje domácí úkol, umožňuje doplnit aktivně vznikající přehled žánrových konvencí a argumentovat s kolegy.
Vyučující vytvoří diskuzní dvojice. Evokují svůj domácí úkol a komparují právě zjištěná fakta s tím, na co přišli v rámci domácího zadání. Konfrontují svá zjištění s kolegou/yní.
Vyučující letmým ověřením práce doplňuje seznam na tabuli o některé další konvence, začíná pozvolná, přirozená prioritizace „seznamu“, respektive se soupis člení spíše do myšlenkové mapy, grafického znázornění žánrových specifik reportáže.
5. Vyznání reportéra - audiovizuální ukázka
5 minutDalší podstatné postřehy přímo z profese reportéra s odkazem na několik jmen českých rozhlasových reportérů přináší Tomáš Černý, reportér a znalec archivu Českého rozhlasu. Barvitý popis konkrétní reportáže Ing. Josefa Cincibuse, detaily provozu rozhlasu ze 30. let 20. století.
Nahrávka z youtube, přesná stopáž 13:33 – 18:00.
6. Výklad
15 minutPowerpointová prezentace s připomínkou nejvýznamnějších českých rozhlasových reportérů a pořadů, které reprezentují žánr v průřezu rozhlasovou historií. Reportáž jako součást dokumentu, featuru, rozhlasového pásma i rozhlasové hry. Odkazy vedou především k doporučené literatuře a doporučeným titulům k poslechu v rámci samostudia a doplnění tématu v domácí přípravě ke zkoušce.
7. Imaginace_v roli editora akcentuj konkrétní aspekty události a performativitu reportéra
20 minutSkupina se rozdělí na skupiny po třech a vytváří myšlenkovou mapu/ design tvůrčího záměru na přípravu reportáže. Tentokrát je stanovena jediná událost, ale různé cílové skupiny a různá média.
Událost: návštěva dalajlámy v Olomouci. Představte si fiktivní program, jaký by mohl mít dalajláma na návštěvě historického univerzitního města a připravte reportáž:
a/ pro studentské rádio, libovolná stopáž do podvečerního moderovaného bloku
b/ pro celoplošnou veřejnoprávní stanici do poledního publicistického souhrnu událostí
c/ do dětského vysílání Rádia na polštář v čase 19-20 hodin live
d/ pro soukromé vysílání stanice typu Frekvence 1 nebo Radio Impuls do odpoledního proudu slova a hudby
Jaké budou headlines vaší reportáže? Které situace akcentujete? Kdo bude mluvit a o čem? Jaké využijete zvuky?
8 minut příprava, 3 minuty prezentace každá skupina
Ve feedbacku poukazujeme na konvence sepsané na tabuli, vracíme se k soupisu vytvářenému po celou hodinu, doplňujeme poslední poznatky z aktuálního cvičení
8. Sumarizace_pojmenování žánrových konvencí, pop up
5 minutMetodou pop up studující naposledy akcentují jednotlivé žánrové konvence reportáže v auditivním médiu, přidávají poznatky z prezentace a z konkrétních reportáží. Soupis na tabuli je vyfocen a přiložen do moodle, stejně jako promítaná ppt a ukázky ze všech zmiňovaných reportáží.
Dostávají doporučení k dostudování dalších reportáží z přiložených materiálů a odborné i popularizační literatury k tématu.
Auditivní reportáž nebo dokumenty obsahující výrazné prvky reportáže
Přemysl Matula – Tomáš Černý – Viola Ježková: Vnitřní drama reportáží aneb Srdce Petra Bělousova
https://www.mujrozhlas.cz/radiodokument/vnitrni-drama-reportazi-aneb-srdce-petra-belousova
Alena Blažejovská: Muž, který sází stromy
https://www.mujrozhlas.cz/radiodokument/muz-ktery-sazi-stromy-boj-se-suchem-kurovcem-v-podani-lesnika-muzikanta-z-vysociny
Martina Pouchlá: Ty, já a Pikachu
https://plus.rozhlas.cz/rozdeleni-svobodou-ty-ja-a-pikachu-vylet-do-sveta-hracu-pokemon-go-8097741