←  
Zpět  |  Všechny metody

Expertní skupiny

Počet účastníků ve skupině expertů ideálně 4-6 studujících
Prostor ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit komfortní pracovní prostor pro skupinovou práci
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 10 -30 minut na poradu, 5-15 minut na prezentaci, 10 minut na sumarizaci, feedback.
Zařazení do lekce Žánr v auditivním médiu – reportáž
Pomůcky

papír na sdílené poznámky, tužka, tabule

Popis metody

Oblíbená metoda skupinové práce, která může vytvořit osvěžující moment mezi dvěma přednáškovými tématy, nebo i hlavní metoda lekce spojená například s následným induktivním vyvozováním, sumarizací a dalšími diskuzními metodami.

Studující se rozdělí do konkrétního počtu expertních skupin, přičemž každá má definovaný úkol, pozici, žádoucí výstup a konkrétní kompetenci. Na těchto úkolech pracují po vymezenou dobu, poté dostávají prostor pro prezentaci svých závěrů. Klíčové pojmy se zapisují na tabuli, následovat může vztahový diagram, myšlenková mapa, prioritizace, clustering atd.

Metoda skýtá možnost při dobrém zadání ověřit pochopení témat z minulých lekcí (typicky například pochopení týmových rolí v jakémkoli procesu nebo hierarchii) a umožňuje empatii vůči pracovní pozici experta v oblasti, kterou by si studující sám nevybral. Konkrétní skupina musí uplatnit kolektivní znalosti, schopnost rychlé rešerše, připomínky témat z minulých lekcí a samozřejmě kreativitu. Pracuje v dané chvíli za celou třídu. Totéž se týká i následného sdílení, cílem je mimo jiné dobrá struktura a prezentace skupinových rozhodnutí, jeho systematizace a přehlednost.

Metodu lze využít jen jako krátké cvičení například v rámci evokace nového tématu, stejně jako ho lze vystavět jako hlavní téma lekce. Dbáme vždy na to, aby skupiny mohly prezentovat v dostatečné šíři, zároveň však vyváženě. Všichni jsou „experty a expertkami“, každý v jiné oblasti, nehierarchizujeme však jejich důležitost. V menších skupinách je výhodné připomenout střídání rolí – jeden vede diskuzi, další zapisuje, další garantuje propojení s již prezentovaným učivem, další bude prezentovat, další sestavuje seznam klíčových slov. Maximální zapojení do práce by mělo být zásadně žádoucí.