Hodnocení studujících navzájem
Počet účastníků | libovolný, předpokladem je předchozí práce ve skupinách |
---|---|
Prostor | ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit pracovní prostor pro skupinovou práci |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | 10 minut |
Zařazení do lekce | Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu |
Pomůcky | předtištený formulář některé ze zvolených metod nebo papír a tužka s návodem, jak si mají studující vytvořit pracovní tabulku, případě ppt prezentace s navolenými otázkami do skupin |
Popis metody
Málo pěstovaná disciplína ve vysokoškolském prostředí přispívá k posilování kompetencí společného učení, týmové spolupráce i klimatu v pracovní skupině.
Hodí se pro všechny aktivity, v nichž se předpokládá zapojení celé skupiny studujících. Zvláštní roli hraje v případě, že prezenční aktivitě měla předcházet domácí příprava. Hodnocení ve skupině tak pomáhá posilovat ty, kteří se na výuku skutečně připravili a vést k odpovědnosti ty, kteří se více „vezli“. Jak je zřejmé, evaluace práce ve skupině má význam především pro skupinu samotnou a její jednotlivé členy, není nutné ji zveřejňovat pro celou třídu. Někdy je však – při skutečně vydařeném výsledku skupinové práce, ozdravné a prospěšné zažít si společný úspěch sdílením hodnocení.
Pro hodnocení se dají využít různé metody, pro vysokoškolské prostředí lze pro orientační hodnocení využít tabulku kritérií, bodovou škálu s dodatečným písemným hodnocením (metoda kritérií a bodů).
Obdobou tabulky kritérií je hodnotící list, který obsahuje problémové otázky typu: Bylo v každém okamžiku jasné, na čem máte pracovat? Jak jste v týmu ocenili dobrý nápad, dobré rozvedení ideje? Dá se charakterizovat zapojení členů týmu? Jaké změny nálady jste zaznamenali v průběhu příprav a samotné realizace jednotlivých aktivit? apod.
Variantou je samozřejmě ústní zpětná vazba, i v tom případě ale vyučující připomene základní pravidla a vede skupiny k důslednosti při poskytnutí zpětné vazby do skupiny. Užitečné je stanovení kritérií zpětné vazby, na volbě studujících už lze ponechat míru dobrovolnosti poskytnutí feedbacku, pořadí, v němž budou mluvit apod.