←  
Zpět  |  Všechny metody

Hodnocení studujících navzájem

Počet účastníků libovolný, předpokladem je předchozí práce ve skupinách
Prostor ideálně variabilní, studující potřebují vytvořit pracovní prostor pro skupinovou práci
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost 10 minut
Zařazení do lekce Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu
Pomůcky

předtištený formulář některé ze zvolených metod nebo papír a tužka s návodem, jak si mají studující vytvořit pracovní tabulku, případě ppt prezentace s navolenými otázkami do skupin

Popis metody

Málo pěstovaná disciplína ve vysokoškolském prostředí přispívá k posilování kompetencí společného učení, týmové spolupráce i klimatu v pracovní skupině.

Hodí se pro všechny aktivity, v nichž se předpokládá zapojení celé skupiny studujících. Zvláštní roli hraje v případě, že prezenční aktivitě měla předcházet domácí příprava. Hodnocení ve skupině tak pomáhá posilovat ty, kteří se na výuku skutečně připravili a vést k odpovědnosti ty, kteří se více „vezli“. Jak je zřejmé, evaluace práce ve skupině má význam především pro skupinu samotnou a její jednotlivé členy, není nutné ji zveřejňovat pro celou třídu. Někdy je však – při skutečně vydařeném výsledku skupinové práce, ozdravné a prospěšné zažít si společný úspěch sdílením hodnocení.

Pro hodnocení se dají využít různé metody, pro vysokoškolské prostředí lze pro orientační hodnocení využít tabulku kritérií, bodovou škálu s dodatečným písemným hodnocením (metoda kritérií a bodů).

Obdobou tabulky kritérií je hodnotící list, který obsahuje problémové otázky typu: Bylo v každém okamžiku jasné, na čem máte pracovat? Jak jste v týmu ocenili dobrý nápad, dobré rozvedení ideje? Dá se charakterizovat zapojení členů týmu? Jaké změny nálady jste zaznamenali v průběhu příprav a samotné realizace jednotlivých aktivit? apod.

Variantou je samozřejmě ústní zpětná vazba, i v tom případě ale vyučující připomene základní pravidla a vede skupiny k důslednosti při poskytnutí zpětné vazby do skupiny. Užitečné je stanovení kritérií zpětné vazby, na volbě studujících už lze ponechat míru dobrovolnosti poskytnutí feedbacku, pořadí, v němž budou mluvit apod.