←  
Zpět  |  Všechny metody

Horké křeslo

Počet účastníků libovolný, do aktivity se pravděpodobně zapojí 5-10 osob
Prostor nutný variabilní prostor s možností centrální snadno dostupné pozice pro mluvčího
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost 5 - 15 minut
Zařazení do lekce Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi
Pomůcky

Popis metody

Hravý název metody odkazuje k nutné fyzické aktivitě při střídání řečníků v horkém křesle a také na nutnost variabilního uspořádání prostoru. Jde o to, aby křeslo „nevychladlo“, aby se řečníci střídali skutečně plynule.

Metoda může sloužit v části „evokace“, ale je vhodná i na prověření znalosti předchozího učiva, na který chce vyučující navázat. Využíváme ji i jako prověření znalosti zadaného domácího úkolu, například reflexe filmu nebo zadaného podcastu. Není vhodná k prověření porozumění odborného textu, nutný drobný stres metody a vystoupení z komfortní zóny by mohlo být kontraproduktivní ve vztahu k nutnosti prověřit porozumění odbornému textu.

Metoda „horkého křesla“ a náhodného výběru mluvčích osvědčuje připravenost studujících, jejich pohotovost, schopnost pozorného naslouchání a návaznosti na předchozího řečníka, empatii a schopnost budovat kolektivního ducha tvůrčí spolupráce.

Postup

  1. Vybraná židle nebo pracovní stůl se mění v „horké křeslo“, které nesmí „vychladnout“.
  2. Dobrovolník začíná výklad na stanovené téma. Buď v zadaném čase (1 minuta) nebo vlastní volbou křeslo opouští a ukazuje na dalšího mluvčího, který musí ihned zaujmout místo na horkém křesle a ve výkladu plynule pokračovat. Je zjevné, že výhodu mají ti, kteří mluví nejdříve a také ti, kteří jsou dobře připraveni.
  3. Vyučující jen koriguje téma, nepřipustí odbočky, vyprávění děje apod., udržuje pozornost u stanoveného tématu.
  4. Jakkoli jde o jednoduchou metodu, je třeba věnovat pozornost přípravě prostoru. Cílem je plynulost, návaznost, kontinuita a úplnost. Vyrušení, řeči stranou, překonávání překážek, rozpaky, odhalení nepřipravenosti a další narušující elementy nejsou žádoucí. Z tohoto důvodu je doporučeno metodu v průběhu semestru opakovat, nemít přehnaná očekávání z první realizace. Druhý a třetí pokus budou rozhodně lepší a pro studující skupinu zábavné.