Horké křeslo
Počet účastníků | libovolný, do aktivity se pravděpodobně zapojí 5-10 osob |
---|---|
Prostor | nutný variabilní prostor s možností centrální snadno dostupné pozice pro mluvčího |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | 5 - 15 minut |
Zařazení do lekce | Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi |
Pomůcky |
Popis metody
Hravý název metody odkazuje k nutné fyzické aktivitě při střídání řečníků v horkém křesle a také na nutnost variabilního uspořádání prostoru. Jde o to, aby křeslo „nevychladlo“, aby se řečníci střídali skutečně plynule.
Metoda může sloužit v části „evokace“, ale je vhodná i na prověření znalosti předchozího učiva, na který chce vyučující navázat. Využíváme ji i jako prověření znalosti zadaného domácího úkolu, například reflexe filmu nebo zadaného podcastu. Není vhodná k prověření porozumění odborného textu, nutný drobný stres metody a vystoupení z komfortní zóny by mohlo být kontraproduktivní ve vztahu k nutnosti prověřit porozumění odbornému textu.
Metoda „horkého křesla“ a náhodného výběru mluvčích osvědčuje připravenost studujících, jejich pohotovost, schopnost pozorného naslouchání a návaznosti na předchozího řečníka, empatii a schopnost budovat kolektivního ducha tvůrčí spolupráce.
Postup
- Vybraná židle nebo pracovní stůl se mění v „horké křeslo“, které nesmí „vychladnout“.
- Dobrovolník začíná výklad na stanovené téma. Buď v zadaném čase (1 minuta) nebo vlastní volbou křeslo opouští a ukazuje na dalšího mluvčího, který musí ihned zaujmout místo na horkém křesle a ve výkladu plynule pokračovat. Je zjevné, že výhodu mají ti, kteří mluví nejdříve a také ti, kteří jsou dobře připraveni.
- Vyučující jen koriguje téma, nepřipustí odbočky, vyprávění děje apod., udržuje pozornost u stanoveného tématu.
- Jakkoli jde o jednoduchou metodu, je třeba věnovat pozornost přípravě prostoru. Cílem je plynulost, návaznost, kontinuita a úplnost. Vyrušení, řeči stranou, překonávání překážek, rozpaky, odhalení nepřipravenosti a další narušující elementy nejsou žádoucí. Z tohoto důvodu je doporučeno metodu v průběhu semestru opakovat, nemít přehnaná očekávání z první realizace. Druhý a třetí pokus budou rozhodně lepší a pro studující skupinu zábavné.