Imaginace
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | 5 - 15 minut |
Zařazení do lekce | Imaginace jako klíčová složka vnímání auditivního artefaktu, Žánr v auditivním médiu – reportáž |
Pomůcky | papír a tužka |
Popis metody
Imaginaci můžeme využít v rámci evokace tématu na začátku lekce nebo i kdykoli v jejím průběhu. Hodí se podpořit ji audiovizuální nebo auditivní prezentací, která může imaginaci doplnit, konkretizovat, nasměrovat k požadovanému tématu.
V systému učení slouží imaginace jako mentální reprezentace světa, což umožňuje jedinci zapojovat informace do širších souvislostí a dávat jim vizuální a prostorovou podobu. Zároveň při sdílení imaginace umožňuje výrazně posilovat kolektivní vědomí skupiny, empatii a navozovat dobré klima ve skupině. Významovým ekvivalentem pojmu imaginace je obrazotvornost, která však v silně vizualizované době nemusí být přesným pojmem. Studující mohou mít imaginaci spojenou s řadou dalších smyslů a vjemů. Ne vždy jsou schopni dobře verbálně vyjádřit svoji míru imaginativnosti, technika tedy zároveň posiluje jejich verbální dovednosti.
S metodou imaginace lze pracovat různorodě, podporují ji začátky vět typu „Představte si, že …“, „Jak byste si představili …“, „Kam až tě dovede představa …“, „Co si představíš…“, „V jakém prostoru se ocitáš, když si představíš …“, „Když se na situaci podíváš očima jiné osoby ….“, “ „Kdybys měl moc podívat se na situaci očima jiné osoby…“ , „Jak vypadá vize ….“, „Jak se cítíš při představě …“ apod.
Imaginaci lze využít jako techniku pro individuální práci, nemusí mít ani žádný výrazný feedback.
Lze ji zadat jako individuální práci s následnou zpětnou vazbou ve dvojicích.
Lze s ní pracovat i v rámci skupin, je vhodné, aby skupinové diskuzi vždy předcházela chvíle pro individuální zamyšlení, intimní vlastní prostor a práci s ním. Následná diskuze již uvádí výsledky této osobní chvíle do skupinové rozpravy a může se větvit do dalších metod práce.
Je vhodné, aby alespoň klíčová slova, představy nebo symboly, vizualizaci představ studující zachytili písemně – někdo zvolí slova, někdo piktogramy, někdo myšlenkovou mapu. Při skupinové rozpravě může být obtížné rekonstruovat pocit nebo vizi z procesu imaginace, proto je vhodné mít záchytné body poznamenané.
Potenciál imaginace a imaginativních technik je rozsáhlý. Schopnost imaginace a její následné verbalizace se dá trénovat opakováním a vytvářením didaktických podnětů. Je vhodný nejen pro kreativní metody učení, ale i jako technika oživující jakýkoli výklad zatížený faktografií vztahující se k minulosti nebo budoucnosti.