←  
Zpět  |  Všechny metody

Kmeny a kořeny

Počet účastníků do 25-30
Prostor vyžaduje pohyb: lepší je větší učebna, učebna a chodba apod.
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 20-30 minut podle počtu studujících
Zařazení do lekce
Pomůcky

flipchart, fixy

Popis metody

Skupinová evokační metoda vhodná na úvod většího tématu, k němuž je dobré shromáždit podstatným způsobem prekoncepty studentů.

  • studenti se rozdělí do několika skupin (ideálně 4-6 skupin po 4-5 studentech)
  • studenti si rozdělí ve skupině role: 1 kmen (bude na místě zapisovat např. na flipchart), ostatní představují kořeny (přinášejí živiny – informace)
  • každá skupina dostává svou vlastní otázku
  • úkolem studentů v roli kořenů je zamapatovat si otázku a postupně ji pokládat kořenům z jiných skupin – každou získanou odpověď přinést v co nejpřesnějším znění ke kmeni, který vše zapisuje
  • tázaný může dostat tutéž otázku i několikrát, neodpovídá vždy stejně, ale rozpracovává své předchozí reakce, je to příležitost jít do hloubky a prvotní reakci vylepšit
  • po ukončení sběru každá skupina připraví prezentaci „sebraných“ informací: může vyhodnotit četnost některých tezí, zdůraznit podobnosti nebo rozpory, ztotožnit se s některým názorem apod.
  • flipcharty se nafotí a nasdílí jako výstup

Kromě evokace je možné použít ve fázi reflexe jako metody pro syntetické uchopení problému. Lze zaměřit na vybavování faktografie, ale taky na sdílení postojů, názorů, hodnot a zkušeností.