←
Zpět
|
Všechny metody
Kmeny a kořeny
Počet účastníků | do 25-30 |
---|---|
Prostor | vyžaduje pohyb: lepší je větší učebna, učebna a chodba apod. |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 20-30 minut podle počtu studujících |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | flipchart, fixy |
Popis metody
Skupinová evokační metoda vhodná na úvod většího tématu, k němuž je dobré shromáždit podstatným způsobem prekoncepty studentů.
- studenti se rozdělí do několika skupin (ideálně 4-6 skupin po 4-5 studentech)
- studenti si rozdělí ve skupině role: 1 kmen (bude na místě zapisovat např. na flipchart), ostatní představují kořeny (přinášejí živiny – informace)
- každá skupina dostává svou vlastní otázku
- úkolem studentů v roli kořenů je zamapatovat si otázku a postupně ji pokládat kořenům z jiných skupin – každou získanou odpověď přinést v co nejpřesnějším znění ke kmeni, který vše zapisuje
- tázaný může dostat tutéž otázku i několikrát, neodpovídá vždy stejně, ale rozpracovává své předchozí reakce, je to příležitost jít do hloubky a prvotní reakci vylepšit
- po ukončení sběru každá skupina připraví prezentaci „sebraných“ informací: může vyhodnotit četnost některých tezí, zdůraznit podobnosti nebo rozpory, ztotožnit se s některým názorem apod.
- flipcharty se nafotí a nasdílí jako výstup
Kromě evokace je možné použít ve fázi reflexe jako metody pro syntetické uchopení problému. Lze zaměřit na vybavování faktografie, ale taky na sdílení postojů, názorů, hodnot a zkušeností.