Párové čtení
Počet účastníků | jakýkoli sudý |
---|---|
Prostor | jakýkoli |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | závisí na délce textu; čtení metodou trvá zhruba jedenkrát déle, než by trvalo běžné samostatné přečtení |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky | text, psací potřeby |
Popis metody
Metoda spočívá ve čtení textu ve dvojici a jeho průběžném sdílení: text je členěn na přibližně stejně dlouhé odstavce, dvojice čte souběžně a postupně text. Po každém odstavci hovoří společně o jeho obsahu, a to tak, že první student shrne obsah odstavce (vystihne hlavní tezi) a druhý jej doplňuje, může např. upozornit na jiný aspekt, položit otázku, zdůraznit detail, který považuje za důležitý. Po přečtení dalšího odstavce se vystřídají, hlavní tezi shrnuje student, který doplňoval. Tímto způsobem se střídají a přečtou po částech celý text. V průběhu práce si oba dělají poznámky.
Vhodné pro složitější odborné texty s náročnou faktografií nebo metodologií. Studenti procvičují shrnování, formulování vlastními slovy, doptávání, doplňování, osvojují si terminologii.