←  
Zpět  |  Všechny metody

Podvojný deník

Počet účastníků libovolný
Prostor libovolný
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost podle délky textu
Zařazení do lekce
Pomůcky

Popis metody

Metoda zápisu z četby, využívaná často v literární výchově jako forma čtenářského deníku. V terciálním vzdělávání ji lze využít při práci s odbornými texty a dalšími typy zdrojů. Spočítá v práci s dvěma sloupci: do levého studující zapisuje průběžně myšlenky, tvrzení a argumenty ze zdroje, které jej z nějakého důvodu zaujmou a považuje je za důležité a zaznamenání hodné. Do pravého sloupce si k nim připisuje osobní komentáře, například z jakého důvodu jej pasáž ve zdroji zaujala, jaký má názor na toto tvrzení, jakou v něm vyvolala asociaci, co by k ní ještě bylo možné doplnit apod.

Metoda vede k pečlivému, pomalému a kritickému čtení a nutí studující vztahovat se k názorům autora, aktivně s nimi pracovat a slovně formulovat své reakce na ně.

Podvojný deník je vhodné například pro kontroverzní texty na aktuální odborná témata, která hýbou veřejnou debatou, plní noviny a sociální sítě a v nichž vědci formulují své názorů a postoje.

Příkladem může být v oboru historie a politiky paměti situace kolem Oddělení vzdělávání ÚSTR na jaře 2023, diskuse o znovupostavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí na jaře 2020 apod.