Podvojný deník
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | podle délky textu |
Zařazení do lekce | |
Pomůcky |
Popis metody
Metoda zápisu z četby, využívaná často v literární výchově jako forma čtenářského deníku. V terciálním vzdělávání ji lze využít při práci s odbornými texty a dalšími typy zdrojů. Spočítá v práci s dvěma sloupci: do levého studující zapisuje průběžně myšlenky, tvrzení a argumenty ze zdroje, které jej z nějakého důvodu zaujmou a považuje je za důležité a zaznamenání hodné. Do pravého sloupce si k nim připisuje osobní komentáře, například z jakého důvodu jej pasáž ve zdroji zaujala, jaký má názor na toto tvrzení, jakou v něm vyvolala asociaci, co by k ní ještě bylo možné doplnit apod.
Metoda vede k pečlivému, pomalému a kritickému čtení a nutí studující vztahovat se k názorům autora, aktivně s nimi pracovat a slovně formulovat své reakce na ně.
Podvojný deník je vhodné například pro kontroverzní texty na aktuální odborná témata, která hýbou veřejnou debatou, plní noviny a sociální sítě a v nichž vědci formulují své názorů a postoje.
Příkladem může být v oboru historie a politiky paměti situace kolem Oddělení vzdělávání ÚSTR na jaře 2023, diskuse o znovupostavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí na jaře 2020 apod.