Pop-up
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 1-5 minut podle velikosti skupiny |
Zařazení do lekce | Žánr v auditivním médiu – reportáž |
Pomůcky | bez pomůcek |
Popis metody
Pop-up je kombinací jedné z metod servírování popcornu i moderního výkladu spojení pop-up ve smyslu zážitku, překvapení, nečekané reflektované situace. Slouží jako metoda feedbacku, vyzývá však nejen k reflexi exaktně uchopitelných informací, ale i překvapení v lekci, zábavnému okamžiku, aha-efektu, myšlence vyřčené v diskuzi, zajímavému odkazu na zdroj, literaturu, film, webovou stránku.
Takto je definován očekávaný výstup, jedna věta, jedno slovo, reflexe zážitku, cenná informace. Zásadní je výzva ke stručnosti a poskytnutí prostoru ostatním, metoda se hodí doslova na poslední minutu lekce. Studující mají tuto metodu v oblibě, protože nevyžaduje reakci od každého, není určeno pořadí („pukne“ jako popcorn ten, kdo má co říci), nejde o ověření stoprocentní pozornosti. Metoda utužuje dojem smysluplně stráveného času, zlepšuje klima ve skupině, podporuje dojem zážitkového a společného učení a zároveň často akcentuje i důležitá klíčová témata lekce.
Má jediné úskalí – upovídanost. Důležité je tedy dbát na to, aby reflexe byly skutečně sumarizující a mohlo „puknout“ co nejvíce lidí ve skupině. Stručně, jasně, efektivně, zábavně. Tato sumarizace může samozřejmě přinést i otázky do další lekce, neměla by však již generovat témata k bezprostřední diskuzi.