←  
Zpět  |  Všechny metody

Poslední slovo mám já

Počet účastníků do 25-30
Prostor jakýkoli
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 20-30 minut podle počtu studujících
Zařazení do lekce
Pomůcky

Popis metody

Metoda pro individuální a poté skupinovou práci s textem.

první fáze: Každý si individuálně přečte text, vybere si jeden úryvek a napíše si důvody své volby (Tuto pasáž jsem si vybral/a, protože…). Je vhodné dbát na to, aby si studující písemně zformulovali své důvody v souvislém textu, celých větách.

druhá fáze: společné sdílení a diskuse o vybraných úryvcích podle přesného scénáře:

  • první student/ka přečte celý zvolený úryvek (neparafrázuje), ostatní reagují a přemýšlí, proč si zvolil právě tento text, student/ka v této fázi na nápady spolužáků nereaguje
  • v této fázi má metoda potenciál vyvolat diskusi, studující sdílejí, jak vybrané pasáži porozuměli oni sami, formulují hypotézy, proč došlo k volbě tohoto úryvku, jaký má daný úryvek význam a jaké sdělení obsahuje, proč je vhodné jej zvýznamnit apod.
  • až se diskuse vyčerpá, první student/ka přečte své vysvětlení (je to její poslední slovo, dál se tento úryvek nekomentuje a nerozebírá)
  • student/ka, která četla první úryvek, předá slovo dalšímu ze skupiny a kolo se opakuje

Varianta názvu: Poslední slovo patří mně. |Také realizace metody má řadu variant (skupinová práce atp.). Metoda je vhodná např. pro literární prameny, historické narativní prameny a prameny osobní povahy, citově zabarvené texty. Příklad – vzpomínky signatářky Charty 77 na emigraci:

Poslední slovo mám já – práce s textovým pramenem