←  
Zpět  |  Všechny metody

V-CH-D (Vím – CHci vědět – Dozvěděl/a jsem se)

Počet účastníků jakýkoli
Prostor jakýkoli
Pokročilost začátečníci
Časová náročnost 5-10 minut na začátku a na konci lekce
Zařazení do lekce
Pomůcky

tužka, papír

Popis metody

Metoda rámuje lekci: na začátku jsou účastníci vyzváni, aby formulovali, co vše o tématu už ví (Vím), kdy se s ním setkali, co je napadá, když se řekne… apod. Cílem je, aby jednoduše a rychle zmapovali své prekoncepty, vybavili si informace a zkušenosti s tématem (individuální brainstorming). Navazuje výzva, aby se zamysleli, co by o tématu chtěli vědět, co je jim nejasné, nesrozumitelné (CHci vědět).

Na konci lekce ve fázi reflexe se k úvodním poznámkám vracíme – studenti formulují, co se dověděli (D). Smyslem není výčet nových informací, ale formulace stěžejního uvědomění; studenti vybírají a třídí informace a vracejí se k otázkám, reflektují, zda mají odpovědi, mohou psát i nové otázky, které z lekce vyplývají (D).

 

Doporučení – tabulka:

Vím Chci vědět Dozvěděl/a jsem se