Volné psaní
Počet účastníků | libovolný |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | začátečníci |
Časová náročnost | 2-10 minut, 2-5 minut na psaní, zbytek času na čtení a možnou (nikoli nutnou) sumarizaci |
Zařazení do lekce | Observace jako tvůrčí metoda ve filmu, audiu a televizi |
Pomůcky | tužka, papír |
Popis metody
Metoda patří ke clusteru dovedností tvůrčího psaní a je chápána jako aktivita, která rozvíjí myšlení, vnímání, pozornost, cítění. Usouladňuje existenci vnějšího, objektivního a vnitřního autorského světa. Umožňuje sebereflexi a zároveň – při zachování dobrovolnosti sdílení, i sebeprezentaci před skupinou.
Je zábavnou částí lekce, motivuje k zapojení do procesu výuky, zlepšuje třídní klima, rozvíjí talent a potenciál tvůrčího psaní a sebevyjádření.
Je oblíbenou technikou pro všechny věkové skupiny žáků a studujících. Dá se provádět s různými specifikacemi, zde je představena ta nejjednodušší.
Zadání: Položte tužku na papír a bez přemýšlení začněte psát na stanovené téma. Psaní je omezeno pouze časem, zásadně jsou doporučené lineární věty, nikoli odrážky k tématu. Pomáhá začít kratšími větami, teprve postupně je větvit do souvětí.
Náhodně vybrané práce si se souhlasem studujících přečteme nahlas. Metoda může, ale nemusí mít vyústění například v identifikaci klíčových slov nebo stanovení hlavních témat lekce.