←  
Zpět  |  Všechny metody

Vyvozování otázek z audiovizuální nebo auditivní ukázky

Počet účastníků libovolný, dvojice
Prostor libovolný
Pokročilost střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí
Časová náročnost čas nutný na ukázku + 5 minut na práci ve dvojicích + 5 minut na sdílení otázek
Zařazení do lekce Edukační potenciál podcastu
Pomůcky

tužka, papír

Popis metody

Brainstormingová metoda, která může sledovat různé cíle:

  • vygenerovat otázky pro následnou diskuzi
  • reformulovat nápad do podoby otázky
  • procvičit téma „uzavřené a otevřené otázky“
  • trénovat pozornost k edukačnímu potenciálu nastoleného tématu nebo jeho části

K posledně jmenované kompetenci vede vyvozování otázek z prezenčně promítnuté audiovizuální nebo auditivní ukázky. Ta je vybrána vhodně k probíranému tématu.

Studující následně ve dvojicích generují otázky, jimiž by sami v roli vyučujících vedli žáky nebo studenty k zamyšlení, k evokaci, k nastolení klíčových témat. Dovednost položit otázku je tak posílena o didaktický potenciál a cvičí nejen pozornost vůči audiovizi a schopnost kontextuálně ji zasadit do souvislostí, ale i citlivost vůči konkrétní definované cílové skupině (žák 1. stupně, student bakalářského studia) a jejím výukovým potřebám.

Studující si otázky zapisují a v následné debatě zveřejňují. Je pravděpodobné, že se otázky překrývají, čtou tedy jen ty, které ještě nezazněly. Otázky mohou být/ nemusí být zapisovány na tabuli, cílem metody není se k otázkám vracet nebo je odpovídat, samy jsou cílem metody.