Vyvozování otázek z audiovizuální nebo auditivní ukázky
Počet účastníků | libovolný, dvojice |
---|---|
Prostor | libovolný |
Pokročilost | střední obtížnost vyžadující zvládnutí některých didaktických kompetencí |
Časová náročnost | čas nutný na ukázku + 5 minut na práci ve dvojicích + 5 minut na sdílení otázek |
Zařazení do lekce | Edukační potenciál podcastu |
Pomůcky | tužka, papír |
Popis metody
Brainstormingová metoda, která může sledovat různé cíle:
- vygenerovat otázky pro následnou diskuzi
- reformulovat nápad do podoby otázky
- procvičit téma „uzavřené a otevřené otázky“
- trénovat pozornost k edukačnímu potenciálu nastoleného tématu nebo jeho části
K posledně jmenované kompetenci vede vyvozování otázek z prezenčně promítnuté audiovizuální nebo auditivní ukázky. Ta je vybrána vhodně k probíranému tématu.
Studující následně ve dvojicích generují otázky, jimiž by sami v roli vyučujících vedli žáky nebo studenty k zamyšlení, k evokaci, k nastolení klíčových témat. Dovednost položit otázku je tak posílena o didaktický potenciál a cvičí nejen pozornost vůči audiovizi a schopnost kontextuálně ji zasadit do souvislostí, ale i citlivost vůči konkrétní definované cílové skupině (žák 1. stupně, student bakalářského studia) a jejím výukovým potřebám.
Studující si otázky zapisují a v následné debatě zveřejňují. Je pravděpodobné, že se otázky překrývají, čtou tedy jen ty, které ještě nezazněly. Otázky mohou být/ nemusí být zapisovány na tabuli, cílem metody není se k otázkám vracet nebo je odpovídat, samy jsou cílem metody.